Hodelus og skabb

Innhold

Vi ønsker å informere om at det er oppdaget hodelus og skabb hos enkelte elever på skolen. For å få bukt med problemet, ber vi dere sjekke alle i husstanden så snart så mulig med lusekam. Vennligst følg rådene i vedlagte filer om lus.

Informasjon om skabb fra NHI

Skabb er en hudsykdom som skyldes en skabbmidd som graver ganger i huden og legger egg. Typisk for denne tilstanden er at man plutselig får en plagsom kløe, som oppleves mest intens etter at man har lagt seg under dynen. Kløen er sterkest på steder der skabbmidden finnes, men kløen rammer etter hvert hele kroppen. Hode og nakke går som regel fri for smitte og kløe. De fleste utvikler kløende, røde prikker, av og til små blemmer, og etter hvert skorper som følge av kløingen.

Skabbganger blir ofte synlige. Disse er gråhvite, tynne og slyngede og kan bli fra en til to millimeter og opptil ti millimeter lange. Midden kan ses som en sort prikk i enden av skabbgangen, men den kan også være svært vanskelig å oppdage. Skabbgangene finner man lettest på siden av fingrene, rundt håndleddet og i albuer.

Skabbsmitte har sannsynligvis økt i Norge de siste årene. Skabb er vanligst blant unge voksne, men ses også hos barn og eldre. Skabbepidemier opptrer som regel med flere års mellomrom. Det er rapportert utbrudd i helseinstitusjoner (f.eks. sykehjem), asylmottak, studentmiljøer og barnehager.

Smitte

Skabbmidden overføres fra person til person ved litt lengre hudkontakt (cirka 15 minutter), for eksempel ved seksuell kontakt hos voksne. Skabbmidd kan overleve i for eksempel sengetøy i kort tid, inntil fire døgn, og dette kan være smittekilden i noen tilfeller.

For å kunne stille diagnosen sikkert, må legen finne skabbmidden eller eggene ved undersøkelse i mikroskop. I praksis kan dette ofte være vanskelig. I slike situasjoner kan den typiske sykehistorien og utslettet likevel være tilstrekkelig til å stille diagnosen med stor grad av sikkerhet.

Behandling

Det er avgjørende å kvitte seg med eventuelle skabbmidd som kan være i huset. Skabbmidd vil dø etter to til fire døgn uten kontakt med hud. Sengetøy, håndklær og klær som har vært nær huden, må vaskes ved 60 grader. Tøy som ikke tåler dette, kan henges bort i en uke, eller legges i en fryseboks over natta. Større plagg og yttertøy, dyner, tepper, puter og madrasser luftes godt og kjølig og settes bort.

Skabbsmitte behandles med permetrin krem (Nix®). Hele hudoverflaten skal smøres inn. Husk å smøre godt også mellom fingre og tær, i armhuler og navle. Hode og ansikt: Hos voksne og barn over to år smøres hode og ansikt kun ved synlige skabbangrep i disse områdene. Hos eldre og barn under to år skal også hals, ansikt, ører og hodebunn smøres, men unngå området rundt øynene og området rundt munnen hvor kremen kan slikkes av. Etter minst 12 timer (maks. 24 timer) bør du dusje eller bade. Dersom du har vasket hendene før åtte timer er gått, bør hendene smøres på ny.

Hvem skal behandles

I tillegg til den syke skal alle familiemedlemmer og nære kontakter behandles, selv om de ikke har kløe, utslett eller andre tegn på smitte. Behandlingen bør skje samtidig for alle. Selv om behandlingen er vellykket, kan kløen vedvare i opptil fire til seks uker.

Når kan barna returnere til skolen

Smittefaren opphører raskt ved behandling. Barna kan derfor gå på skole/barnehage dagen etter at behandlingen er startet.